söndag 31 januari 2016

Virkad barnponcho i garnet Ipana från Novita

Jag planerade för ett tag sen att jag skulle göra en barnponcho för att ha mitt eget grundmönster. Jag har flera syskonbarn så det är perfekt att använda dom som modeller. Den här ponchon gjorde jag i mått ca 5-7 år så det skulle passa min systerdotter som är 6 år. Jag virkade med virknål nummer 3 och använde garnet Ipana från Novita.

Här är lite information om garnet:
Länk till Novita. Garnet är speciellt för babyplagg och filtar och består av 100 % akryl. Varje nystan är på 50 gram och innehåller 159 meter. Rekommenderade stickor är 3,5 och garnet är tvättbart i fintvätt 40 grader. Garnet är jätte mjukt och känns som ett bomullsgarn.




Jag virkade ponchon i två delar och gjorde ökningar i mitten och i sidorna och jag virkade ponchon i stolpar.Jag sydde sedan ihop delarna. Till fransar tog jag vitt garn och lite av det aprikosa. Sydde också på en söt uggleknapp mitt fram :-).


Nästa gång jag gör en barnponcho ska jag göra den efter samma princip som min lila poncho. Den är virkad i ett stycke. Det jag tänkte ändra är att jag inte ska forma barnponchon vid axlarna utan göra ökningar mitt fram, mitt bak och i sidorna hela tiden. Det för att få den lite vidare och så att det blir mer rörlighet. Det blir ett framtida projekt :-).

När min systerdotter fin min provponcho så fick jag en ny beställning direkt. Nästa poncho vill hon ha i svart glitter med lila fransar :-).


En väldigt nöjd tjej i sin nya poncho :-).













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar