måndag 4 januari 2016

Tips virkning del 21 - Virkad Poncho

Mönster virkad Poncho
Jag har gjort min poncho i garnet Bebe Batik från Alize ( Turiskt garn). Stickfasthet 15 maskor på 10 cm, då vet ni ungefär hur tjockt garnet är.
Det gick åt två nystan och varje nystan är på 210 meter.
Ett varv med vitt garn. Här kan man använda ett restgarn. Jag använde garnet Helen från Rusta
Sammanlagt tre varv med pälsgarn. Jag använde ett pälsgarn från Online.
Virknål 4 och färdig längd ca 40 cm. Från spetsen i halsen till spetsen i nederkanten.
Ponchon virkas från halsen och neråt


Mönster
Bilden nedan visa hur halsringningen ser ut och är indelad. Vid mitt fram och mitt bak så ökas det hela tiden. Vid axlarna ökar man de första 7 varven. Prova efter 7 varv hur ponchon sitter. Ponchon ska täcka axlarna helt om den inte gör det så gör något extra varv med ökningar vid axlarna.
Mellan alla 4 spetsar är det 8 stycken stolpgrupper. Vill man öka halsringningen så ökar man med exempelvis med en stolpgrupp i varje sida. Det gör att man måste öka 3 luftmaskor i varje sida alltså öka med 12 luftmaskor. Tror ni förstår när jag beskriver mönstret nedan. Vill man minska halsen så blir den en stolpgrupp mindre mellan varje spets och 12 luftmaskor mindre.



                                                            
                                        
Gör 108 luftmaskor ( lm) och slut dessa till en ring med en smygmaska i den första luftmaskan. Denna ring blir halsmåttet så det är viktigt att prova så att halsringningen blir lagom stor.
-          I den första lm så gör man 2 stolpar (st) samt gör en  lm , hoppa över 2 lm, gör 2 stolpar i nästa lm samt en lm. Gör så att det blir sammanlagt 8 stycken stolpgrupper.( Mellan varje stolpgrupp så är det en luftmaska)
-          Hoppa över 2 lm och gör 2 st, 3 lm, 2 st i nästa lm samt gör en lm ( ökning ena axeln ).
-          Hoppa över 2 lm och gör 2 st i nästa lm samt gör en lm. Gör så att det blir sammanlagt 8 stycken stolpgrupper.
-          Hoppa över 2 lm och gör 2 st, 3 lm, 2 st i nästa lm samt gör en lm ( ökning mitt fram ).
-          Hoppa över 2 lm och gör 2 st i nästa lm samt gör en lm. Gör så att det blir sammanlagt 8 stycken stolpgrupper.
-          Hoppa över 2 lm och gör 2 st, 3 lm, 2 st i nästa lm samt gör en lm ( ökning andra axeln ).
-          Hoppa över 2 lm och gör 2 st i nästa lm samt gör en lm. Gör så att det blir sammanlagt 8 stycken stolpgrupper.
-          Hoppa över 2 lm och gör 2 st, 3 lm, 2 st i nästa lm samt gör en lm ( ökning mitt bak).
Nu har man virkat runt ett varv. Gör en smygmaska i den första stolen på varv 1.
Den första stolpgruppen på varv 2 gör man runt luftmaskbågen som är bakom virknålen alltså lmbågen mellan varv 1 och varv 2.
Se bild 1. Där stickan pekar är den första stolpgruppen på varv 2.
BILD 1
Alla stolpgrupper görs som varv 1 genom att göra 2 stolpar runt lmbågen mellan stolpgrupperna på varv 1 samt en luftmaska mellan varje stolpgrupp.
Se bild 2.




De först 7 varven ökas det vid varje axel samt mitt fram och mitt bak som man gjort på varv 1. Gör sedan 16 varv med ökning mitt fram och mitt bak. Dessa 23 varv har jag gjort med det flerfärgade garnet.
Varv 24 virkas med vitt garn och gör ökning mitt fram och mitt bak.
Varv 25 samt 26 virkas med pälsgarn och gör ökning mitt fram och mitt bak. Avsluta med att dra garnet genom öglan på virknålen.
( Vill man göra ponchon längre är det bara att virka flera varv.)
Virka fasta maskor runt halsen med pälsgarn. Jag gjorde 2 fasta maskor runt varje luftmaskbåge samt en fastmaska i stolpgruppen.




Lisen Design.









3 kommentarer:

  1. Hej,

    Kan man köpa mönster av dig till denna?
    http://stickningochvirkning.blogspot.com/2014/05/virkad-babyoverall-i-garnet-cito.html

    MVH
    Sofie ( sofie.lundgren@dhl.com )

    SvaraRadera
  2. Hej, du skriver 108 luftmaskor och att det ska vara 8 stolpgrupper mellan varje ökning???? Jag får det inte att stämma, får 8 på dom första men på den sista blir det bara 7?????????????????????

    SvaraRadera
  3. Nu ligger ny bild med förklaring 😀

    SvaraRadera