fredag 28 juli 2017

Tips virkning del 27 - Virkade dubbelsidiga grytlappar - Garn Soft Cotton från Järbogarn

Jag håller på att fixa lite i mitt kök. Har bestämt mej för att ha röda "detaljer". Hittade gamla gardiner på vinden och röda krukor i ett förråd på landet. Sen köpte jag ny kaffekokare, vattenkokare och brödrost i retrostil :-). Hittade också en passande kaffeburk med solstickan på.






Självklart behövde jag också nya grytlappar :-). 



Jag virkade dubbelsidiga grytlappar i garnet Soft Cotton från Järbo garn. Grytlapparna är ca 21x21 cm. Jag har använt 4 färger : svart, brun, röd och orange. Jag hade ett nystan av varje färg.


 Här är ett enkel mönster:
Läs hela beskrivningen innan du börjar. 

4 nystan Soft Cotton i olika färger
Virknål 3,5
Man virkar 2 mormorsrutor och 2 rutor i corner-to-corner (C2C)

Mormorsruta:

Ett varv av varje färg i denna ordning:
Svart
Brun
Röd
Orange 
Svart 
Brun 
Röd 
Orange 
Jag virkade in alla trådar under tiden jag gjorde mormorsrutan.







C2C  rutan:

Så här gör man corner-to-corner länk

Se nedan diagram























Montering:

Virka ihop en mormorsruta med en C2C-ruta. Virka med svartgarn.
Trådarna från C2C-rutan virkade jag in under det första varvet. 
Varv 1 -  Börja i ett hörn och virka fasta maskor. Ha mormorsrutan mot dej. Virka en fast maska i varje stolpe samt en fast maska mellan stolparna. Se bilder. I varje hörn virkar man 3 fasta maskor.





Varv 2 - virka en fast maska i tidigare fast maska runt hela grytlappen. När man kommer till hörnet och har gjort ett varv då gör man öglan. Fortsätt med garnet efter sista fasta maskan och gör ca 10-15 luftmaskor och fäst sen öglan med en smygmaska i hörnet. Därefter virkar man ca 10-15 fasta maskor runt luftmasköglan. Fäst med en smygmaska och fäst tråden.




När ni använder mina mönster så vill jag gärna att ni skriver att det är ett mönster från Lisen Design. Länka gärna till bloggen också :-).







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar