måndag 1 maj 2017

Virkade sköldpaddor i garnet Soft Cotton från Järbo garn

Det finns en Facebooksida som heter Crochet For Children. Där visar man massa fina saker till barn. Allt från mössor, tröjor till virkade djur. Alla saker finns det gratis mönster på och mönstren är på engelska.


När jag började att använda mej av virkade mönster på engelska så började jag med att skriva ner vad alla förkortningar betyder. Det som kan förvirra det lite är att amerikanska och engelska virktermer inte är lika.

Här är alla fall en lista på de vanligast förkortningarna. Denna lista ha jag hittat på internet.



Nu till dessa söta sköldpaddor. Mönstret är lätt att följa och det använder amerikanska virktermer.
Här är länken till mönster.

Jag virkade i garnet Soft Cotton från Järbo garn och med virknål nummer 3,5. Det går åt 3 olika färger samt en liten snutt av svart till ögon. Inte mer än ett nystan av varje färg. Till denna sköldpadda använde jag beige, limegrön och vit.

Man utgår från den afrikanska blomman med 6 blad och själva ovanskalet så virkar man ett extra varv med stolpar där man i varje hörn gör en stolpe. Det gör att skalet formar sig lite.

Jag virkade in ben och huvud och jag virkade in dessa när jag gjorde det sista varvet. Ni ser det på den beiga blomman.





Jag började med att virka ovanskalet och därefter ben och huvud. Ben och armar är virkade i fasta maskor. På huvudets 5 varv virkade jag in 2 ögon med svart garn. Jag har 4 fasta maskor mellan ögonen.




Därefter virkade jag underskalet och virkade in ben och armar. Glöm inte att fylla ben och huvud med vadd innan du virkar fast dom. Efter det virkade jag ihop skalen med fasta maskor. Man lämnar en liten öppning så att man kan fylla skalet innan man virkar klart.
Avslutningsvis virkade jag spetskanten runt skalena. Till den här limregröna skölpdpaddan så gjorde jag spetskanten i samma färg som större delen av den afrikanska blomman.





Jag har fyllt sköldpaddan med vadd från billiga kuddar från IKEA. Här är länk dit. Kuddarna kostar 20 kr.  Det tyg som är runt kuddarna brukar jag också använda. Eftersom det är "lite" hål i den afrikanska blomman så klippte jag 2 cirklar av tyget i kudden och la det närmast skalet sen la jag in vaddet. 






Det var så roligt att göra den här sköldpaddan så jag gjorde direkt en till :-). Det blev en i färgerna brun, orange och grön ( ljus militärgrön ) samt lite svart till ögonen.






Jag gjorde spetskanten i den gröna färgen.




Här sitter mina sköldpaddor tillsammans :-).




Sköldpaddan är 20 cm lång från huvudets spets till slutet på skalet.







Visst är dom söta :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar