tisdag 29 november 2016

Virkad flodhäst

Det är verkligen med hat-kärlek som jag gör dom här flodhästarna, virkade i afrikanska blommor. Det är så mycket jobb och varje gång tänker jag aldrig mer. Men när flodhästen börjar ta form så bara älskar jag den :-).

Man gör ca 50 afrikanska blommor med olika antal blomblad. Den här gången så virkade jag det sista varet ( det grå garnet) samtidig som jag virkade ihop "blommorna.

Här är länk där ni kan köpa mönstret.  Mönstret är på engelska och väldigt pedagogiskt samt med mycket bilder.


Jag har gjort 3 flodhästar och jag har testat 3 olika sätt att montera blommorna.
Första gången gjorde jag klart alla blommorna och sen sydde ihop blommorna.
Andra gången virkade jag klart alla blommorna ( alla varven) och därefter virkade ihop blommorna med fasta maskor.
Nu den tredje gången så som jag skrev ovan så virkade jag inte det sista varvet på alla blommorna. Vid monteringen så virkade jag det sista varvet samtidigt som jag virkade ihop blommorna. Det är så designerna  Heidi Bears beskriver i sitt mönster. Jag tycker att detta sätt är det bästa.






Jag gör alltid en liten svans utav en fläta samt så flätar jag ett litet halsband. Jag stoppar flodhästen med vadd från billiga kuddar från IKEA. Eftersom det är lite "håligt" i blommorna så brukar jag även använda själva "tyget" runt kudden. Jag klipper till det tyget och lägger i flodhästen sen vaddet. Jag stoppar även i gamla tygrester inne i vaddet för att få lite tyngd i flodhästen.






Jag virkar i garnet Järbo 8/4 och med virknål nummer 2,5. Jag har redan plockat fram garn till min nästa flodhäst. Det där med hat-kärlek :-). När jag ser den här färdiga flodhästen så måste jag bara göra en till. Dom färger som jag plockat fram är flera olika pastellfärger samt så tänkte jag ha beige som det sista varvet i blommorna.





Här står lilla flodis tillsammans med lite ugglor.


Under etikett flodhäst samt uggla eller under virkade djur kan ni hitta flera gamla blogginlägg och få lite inspiration :-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar