onsdag 13 juli 2016

Virkad elefant av garnet Hooked Ribbon XL från Järbo


Det är så kul att virka djur tycker jag. Hittills har det mest blivit ugglor, flodhästar samt en häst. Nu har jag hittat mönster till den här söta elefanten. Mönstret finns gratis på Järbos hemsida och här är länken . Det är designern Oekimoekie som gjort mönstret och hon har även gjort en jättesöt giraff. Även mönstret på giraffen finns gratis på Järbos hemsida. Här är den länken .














Enligt mönstret så virkas dessa djur i garnet Hooked Ribbon XL. Till elefanten gick det åt två nystan. Jag köpte mitt garn på Panduro och jag använde virknål nummer 8 istället för virknål 9 som det stod i mönstret.



Jag tycker att det är lite "trögt" att virka i garnet Hooked Ribbon HL, känns lite stumt på nått sätt men resultatet blir bra :-).

Man börjar med att virka 4 ben och därefter virkar man in benen i kroppen. Huvudet och öronen virkas för sig.






Elefanten är ca 30 cm hög när den sitter :-).





Jag har massa färger i garnet Soft Cotton från Järbo samt i garnet Paris från Drops och jag tänker prova att göra både elefanten och giraffen i dom garnerna :-). Får se hur mycket mindre elefanten blir då :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar