söndag 26 juni 2016

Häst virkad i afrikanska blommor

Idag passar det bra att sitta och fixa lite med kort och att göra blogginlägg :-) eftersom det regnar ute. Min häst har varit klar ett tag men korten var inte riktigt färdiga men nu är dom klara.

Som ni vet så har jag gjort två flodhästar tidigare i virkade afrikanska blommor och de blir ju så söta. Ni hittar dom under etikett flodhäst. Nu testade jag att göra en häst den här gången. Designern heter " Heide bears" och hennes mönster finns att köpa på Ravelry . Hon har även en blogg där man kan se hur man exempelvis virkar vissa moment.



Jag stoppar med innehållet från en billig innerkudde från IKEA. Sen samlar jag även garnrester och tygrester och lägger mitt i hästen för att få lite tyngd. Eftersom man ser igenom blommorna så har jag vitt tyg ( som finns runt själva innerkudden) och jag sätter tyget mot blommorna och fyllningen innanför.




Min häst har jag virkat i garnet Järbo 8/4 och med virknål 2,5. Jag har använt färgerna ljusgrå, gammelrosa och oblekt.





Lite små rosetter på svansen :-).




Hästen är ca 23 cm hög och 33 cm lång. Gjorde en fläta av luggen.





Istället för att sätta dit plastögon så virkade jag svarta ögon.


Den här gången så sydde jag ihop min afrikanska blommor. I mönstret så beskrivs hur man samtidigt som man gör det sista varvet även virkar ihop blommorna. Jag har inte gjort så nån gång ännu. Antingen har jag sytt ihop blommorna eller så har jag virkat klart hela blomman sen virkat ihop dom.



Nu har jag börjat med en flodhäst igen och nu testar jag att virka sista varvet på blomman och samtidigt virka ihop blommorna. Jag har kommit på ett sätt som jag tycker blir bättre än mönstret. Jag får visa det framöver :-).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar