söndag 27 december 2015

Lisen Designs nydesignade vantar i garnet Cotinga från Dale Garn


I ett tidigare blogginlägg skrev jag om den nya webbshop Woolspire där jag beställt en massa nytt garn.Länk till det tidigare blogginlägget hittar ni  här. Nu har jag stickat i ett av garnerna :-). 
Jag började med att sticka i garnet Cotinga från Dale Garn.


Garnet Cotinga:

Ett lite tjockare garn som passar till de flesta plagg och består av 70 % Merino Ull samt 30 % Alpacka. Varje nystan är på 50 gram och 80 meter. Stickor 6-6,5 samt ulltvätt 30 grader.




Garnet är ett jättemjukt ullgarn så jag bestämde mej för att göra ett par vantar. Jag ville att vantarna skulle bli lite annorlunda mot vad jag brukar sticka så jag tog en "titt" i mitt ganska stor garnlager :-). Hittade ett pälsgarn från Online i lila. Jag bestämde då att jag skulle göra ett par vantar med pälskant.



Jag gjorde min resårkant i dubbelt garn och stickade både med garnet Cotinga samt med "pälsgarnet"  Linie 85 smash från Online.Kanten gjorde jag ca 5 cm. Efter det stickad jag vanten som vanligt. Jag gjorde damstorlek och det gick åt ca 80 gram av garnet Cotinga samt ca 10 gram av pälsgarnet



Garnet Cotinga är så skön att sticka i så ni måste bara prova det. Vantarna är så mjuka och sköna och det blev en härlig färgklick med pälsgarnet.










2 kommentarer:

  1. Vilka snygga vantar hälsar Tilde och vill direkt göra en beställning. Det var det lila lurvet som inte gick att motstå.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. 😀 då får jag fixa ett par till henne

      Radera