onsdag 18 november 2015

Tips stickning del 24 - Fläta på stickade vantar i garnet Andes från Drops

Det här tipset kommer att visa hur jag gör en enkel fläta på stickade vantar. Jag har använt garnet Andes från Drops och färg orange nummer 2920. Jag har stickat resåren i stickor nummer 6 och resten med stickor nummer 8. Jag kommer inte att beskriva hur jag stickar själva vanten utan där kan man utgå från något mönster som finns på Drops eller annan sida med mönster. Den här flätan passar till vantar stickade med stickor nummer 8. Flätan ligger i mitten på ovansidan av vanten och är stickad över sticka 3 och sticka 4.




FLÄTA

Första flätan har jag gjort efter två varv slätstickning. Mellan varje fläta har jag gjort 6 st varv. Flätan består av 6 stycken maskor.

Bild 1 - Nu har jag gjort 6 st varv sedan förra flätan och ni ser sticka nummer 3 med 7 stycken maskor.


 Bild 2 - Sticka tills det finns 3 maskor kvar på sticka 3.


Bild 3 - Sätt de tre sista maskorna på sticka 3 på en hjälpsticka och ha hjälpstickan framför arbetet. När man har hjälpstickan framför arbetet så går flätan åt vänster.


Bild 4 - Nu fortsätter man att sticka med tredje stickan och stickar fjärde stickans första 3 maskor bakom hjälpstickan. Här har jag stickan den första maskan från sticka 4.



Bild 5 - Nu har jag stickat 3 maskor från sticka 4 till sticka 3.





Bild 6 - Nu är det dags att föra över de 3 maskorna från hjälpstickan till sticka nummer 4.



Bild 7 - Här sitter de 3 maskorna från hjälpstickan på sticka 4.



Bild 8 -  Nu stickar man fjärde stickans maskor med den femte stickan. Till höger är min sticka 5 och till vänster min sticka 4




Bild 9 - Nu har jag nästan stickat all maskor från sticka 4.




Bild 10 - Nu är flätan klar :-).




Bild 11 - Här har jag stickat 2 varv efter flätan.



-----------------------------------------------------------------------------------------------


Färdiga vantar :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar