söndag 9 augusti 2015

Tips stickning del 21 - Babymössa i garnet Freja från Svarta Fåret

Garnet Freja från Svarta Fåret är ett bra akrylgarn att sticka i. Jag har samlat ihop lite av mina restgarner i svart, orangt, grått och turkost för att göra en randig mössa. Ofta när jag gör nya modeller och randningar så ritar jag innan en liten skiss så att jag ser ungefär hur jag vill att mössan ska se ut. Att använda svart färg som bas tycker jag blir väldigt bra för det framhäver de andra färgerna som man har. Mönster hur jag gjort mössan hittar ni längre ner :-).
Om ni använder våra mönster så länka gärna till vår blogg.


MÖNSTER
Babymössa storlek ca 3 - 6 månader. Mössan har färdig längd 18 cm och bredd ca 38 cm. Mössan är töjbar.
Restgarner av garnet Freja i färger svart, orangt, grått och turkost.
Rundsticka nummer 4 samt strumpstickor nummer 4. Byt till strumpstickor när det inte går att sticka med rundstickan längre.

Lägg upp 72 maskor med svart garn på rundsticka 4 och sticka enligt följande:
12 varv resårstickning en rät och en avig i svart färg efter detta stickas det bara räta maskor och randning enligt följande:
5 varv orangt
2 varv svart
4 varv grått
2 varv svart
2 varv turkost
2 varv svart
4 varv grått
2 varv svart
5 varv orangt
10 varv svart samt resten av mössan i svart.

Nu börjar minskningsvarven:
Varv 1 - sticka 7 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 64 maskor
Varv 2 - sticka 6 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 56 maskor
Varv 3 - sticka 5 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 48 maskor
Varv 4 - sticka 4 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 40 maskor
Varv 5 - sticka 3 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 32 maskor
Varv 6 - sticka 2 maskor, 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 24 maskor
Varv 7 - sticka 1 maska, 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 16 maskor
Varv 8 - 2 maskor tillsammans upprepa detta varvet ut = 8 maskor
Drag garnet igenom de sista 8 maskorna.

Gör en tofs med alla färgerna :-). Jag använder verktyg från Panduro när jag gör mina tofsar ( garnbollar ).














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar