tisdag 21 april 2015

Virkad afrikansk blomma

Vi har hittat så söta och mönster på forumen Ravelry på mjukdjur som är gjorda av afrikanska blommor. Mönstren är på engelska och de kostar ca 6-7 dollar. Vi har köpt två mönster det ena är

en flodhäst



 och den andra är
en uggla

Aloysius_2_small2


Mönstren är på ca 30-40 sidor och beskriver i detalj hur man virkar samt har även bilder. Man kan även få hjälp via Heidi bears blogg. Även Bautawitchas blogg finns beskrivet hur man gör dessa afrikanska blommor.

Nu har jag testat att virka i två olika garnsorter. Nedan har jag virkat i garnet Soft cotton från Järbo garn. Jag använde virknål nummer 3,5. Blomman är 10 cm på den bredaste stället.





Den andra afrikanska blomman virkade jag i garnet Tilda från Svarta Fåret. Här använde jag virknål nummer 3. Blomman är 7,5 cm på det bredaste stället.


Här ser ni bägge blommorna bredvid varandra :-)


Här ser nu hur mycket större blomman är i garnet Soft cotton.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar