söndag 25 januari 2015

Tips virkning del 12 - Virkat kuddfodral som mormorsruta

I min sommarstuga vill jag ha det lite "gammeldags" så kuddar i form av mormorsruta passar perfekt :-). Jag ska göra två kuddfodral till soffan och nu är det ena kuddfodralet klart :-).
Jag har virkat med garnet Freja och virknål nummer 4.













Måttet på kuddarna är 50 cm x 50 cm.Till det här kuddfodralet behöver man 4 stycken olika färger. Jag har använt färgerna vitt, rosa, ljusgrå och mörkgrå. Jag har använt garner som jag hade hemma men jag tror att det gick åt lite mer än ett nystan av den vita färgen. De andra färgerna mindre än ett nystan.

Här är en länk som visat hur man virkar en mormorsruta

Randningen har jag så här:
3 varv rosa
1 vart vitt
4 varv ljusgrått
1 varv rosa
5 varv vitt
3 varv mörkgrått
2 varv vitt
2 varv rosa
3 varv vitt




Jag använde vitt fleecefoder till baksidan för jag hade en bit hemma :-). Hittade även passande knappar. Baksidan har jag klippt till i två delar som ligger omlott på mitten och hela baksidan är lika stor som den virkade delen ca 51 cmx 51 cm.


Sydde ihop delarna aviga mot aviga runt om.


Därefter vände jag kuddfodralet med rätsidan utåt och sydde fast knapparna. Knapphålen klippte jag bara upp med saxen. Fleecen repar sig inte :-).




FÄRDIG KUDDE :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar